torsdag 12 januari 2012

Aj

Från mina knän upp till halsen har jag ont, nej jag har inte varit i slagsmål eller ramlat ur sängen. Jag var värd på skivstång/ intervall igår för första gången sen i mitten av december. Mina muskler tycks ha glömt bort att jag faktiskt brukar vara på det passet. Att jag kände mig lite extra hurtig igår och la på 2,5 kg extra gjorde väl sitt också. Ikväll är det dags för ett efterlängtat station/medel pass. Bästa medicinen mot träningsvärk är faktiskt i mitt fall, mer träning!

Imorgon ska jag jobba Ã¥rets första pass pÃ¥ hemtjänsten, ska bli skoj! Det är intressant att se hur min relationen till vÃ¥rdtagarna förändrats frÃ¥n det att jag börja tills nu.  I början eller när det kommer en ny vÃ¥rdtagare fokuserar jag mest pÃ¥ vad deras behov är, vad behöver personen hjälp med, vad kan han/hon göra själv, vad gör jag? Nu eller när jag lärt känna personen ser jag mig själv mer som en bekant som kommer pÃ¥ besök och vi snackar om det vi prata om sist eller nÃ¥tt annat i allmänhet (Vädret gÃ¥r det tydligen inte att diskutera nog om). Samtidigt som jag gör det jag ska göra, hjälper till med hygienen, ger insulin eller diskar. Det är förmodligen sÃ¥ för de flesta som jobbar inom hemtjänsten, i alla fall hoppas jag att det är sÃ¥. Visst fÃ¥r man en mer eller mindre djup relation till de olika vÃ¥rdtagarna, det är oftast upp till dem hur mycket de vill prata och hur mycket de vill lära känna mig. Jag tror och hoppas att de jag träffat i snart 3 Ã¥r känner sig trygga och avslappnade när de hör att det är "Lilla My" som kommer in genom dörren. Det är i alla fall den känslan jag vill förmedla till dem, och det är den känslan jag hoppas att alla som inom hemtjänsten eller äldreomsorgen över huvudtaget ska sträva efter!




  
Från: Hofors kommuns hemsida.

Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar