måndag 21 november 2011

Äldres tankar?

Många glömmer nog bort alla de pensionärer som ännu inte är i behov av vård och omsorg, i hemmet eller boende. Vad är deras tankar om allt detta, hur känner de för framtiden? vad anser de om privatiseringen? Alla förstå-sig-påare, säger sitt, politiker säger sitt, cheferna inom vården säger det de har att säga och ja, jag säger vad jag tycker, "vi" är i de flesta fall långt ifrån pensionsåldern och har kanske själva inte funderat så mycket över vad som kommer hända med just oss!
Hur ofta glöms inte den verkliga målgruppen bort? och andra bestämmer vad som är bäst för dem. Att arbeta utifrån ett "Top-down" perspektiv kan i många fall ge ett bakslag. "Bottom-up" perspektiv bör man arbeta utifrån, när det ska göras nya insatser eller interventioner för en viss målgrupp. För visst är det kanske smartast att fråga just dem det handlar om?
Så, har man frågat de äldre hur de vill att deras framtida vård ska se ut?
Vågar de äldre ansöka om hemtjänst, eller plats på boende när alla skandaler uppdagas? Väntar de kanske för läng, utan att få hjälp som de kanske behöver, för att de är rädd att de ska få det sämre?
Skulle du våga hamna på ett äldreboende och riskera att bli bortglömd på en toalett eller att du och dina anhöriga bönar och ber för att du ska få träffa en läkare, utan att bli hörda?  Nej, jag trodde väl inte det. Sverige behöver visa upp en vårdorganisation där ingen behöver känna sig osäker på hur vården kommer att se ut, oavsett varifrån (privat eller offentlig) den kommer.

Puss & Kram 

1 kommentar:

  1. Ja,det finns fortfarande enormt mycket att förbättra för alla äldre.Oavsett om det är dagens äldreboende man tänker på eller om det är hemtjänstinsatser som gäller,så skall all verksamhet utgå från den äldres behov.Jag tror mest på allt småskaligt,då skapas mycket bättre möten i det dagliga.Pensionärsorg.arbetar enbart för de som redan är aktiva,totalt inte för gruppen äldre.Jag tror på en org.som kallas äldregrupp(som yrkesförening)istället som då har fokus på alla 65+.Minst 10 förbättringsområden,kan jag presentera.Jag själv har arbetat inom äldreomsorgen sedan 1980 och jag brinner för äldreomsorgen,men de sista åren har det inte varit lätt.Nu för tiden är det enbart myndigheten som talar ,alltså alla tror eller efterfrågar..!Det är enbart fokus på ekonomin, äldreomsorgen är en kostnad,emedan barnen är en tillgång.Ekonomin är så styrande i alla kommuner,enligt mig så finns det pengar ,bara de som beslutar har fokus på de äldre.Nya dator och system/program köps in hur lätt som helst,men förbättrar inget i vardagen för oss handläggare.Där kan man se vad tycker de som bestämmer är viktigast....!

    SvaraRadera