tisdag 22 november 2011

Jag är inte så dum ändå

Idag när jag kom hem från gymmet hade jag ett kul mail i inkorgen. Det var betyget och kommentarer på kursen Hälsovetenskap 7,5 hp (AV). Jag fick ett B, jag är supernöjd, det bästa betyget hittills (räknar inte riktigt med B:et i flumkursen, EU-inriktad hälsopolitisk projektledning). Fick även 13 av 14 poäng på indivduella uppgiften som bara hade 1% likhet med min källor på urkund! Mitt arbete var en litteraturstudie om hälsa ut ett äldreperspektiv.

I mitt resultat fick jag fram att KASAM är enormt viktigt för äldre och hur de upplever hälsa. Att ha en känsla för sammanhang, ger de äldre kontroll över sitt eget liv, finna ro i sin livssitation, vilket ökar deras livskvalitet och meningsfullhet. Hälsa handlar i högre åldrar inte så mycket om kost och motion utan att uppleva en vardags som man har kontroll över.
Detta är jätte viktigt för vårdpersonal att ha i åtanke, att låta vårdtagaren känna att hon eller han har kontroll över sin livssituation, bevara individens autonomi.

Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar