onsdag 9 november 2011

Arg, ledsen och besviken

 Har i nÃ¥gra dagar följt aftonbladets artiklar om äldreomsorgen, och om Rut , 87 som dog av blodförgiftning som hon fÃ¥tt pÃ¥ grund av liggsÃ¥r som lätt kunde ha förhindrats. Jag är väl medveten om att allt kan handla om bristande resurser, som i sin tur ger en utsliten personal som sedan inte har tid eller inte ser var behovet av dem finns. Kvinnan hade inte fÃ¥tt duscha pÃ¥ tre veckor!! 




Eftersom jag själv jobbar från och till inom äldreomsorgen, vet jag att de inte alltid är så lätt att få in dem i duschen alla gånger. Men hygienen går att sköta ändå med tvättlappar och balja med vatten. Jag tycker i alla fall att någon i personalen borde ha uppmärksammat liggsåren innan det gick så lång att de blev infekterade. Herregud det låg var efter såren på hennes lakan!
Jag köper inte riktigt att bristande resurser är den enda bakomliggande faktorn i detta fall. Jag skulle inte bli förvånad om personalen helt enkelt bara inte orkade bry sig om Rut, då detta bara skulle skapat extra arbetsuppgifter, som de inte skulle haft tid med. De blundade för det och hoppades på det bästa.

Jag blir arg, ledsen och besviken när jag vet att det finns personal inom äldreomsorgen som bara gör "det de ska" och knappt det. Alla är inte lämpliga att jobba med människor, jag har tyvärr sett det själv och det gör ont i mig!
Varje gång jag kommer till en vårdtagare tänker jag: Detta är någons farmor, morfar, farbror eller liknade, hur skulle jag vilja att mina anhöriga blev behandlade av hemtjänsten? Och så agerar jag där efter. Det är lite som gyllene regeln!

Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar