torsdag 17 november 2011

Fredagsmys

Jag gillar torsdagar, det betyder att arbetsveckan snart är slut, bara en dag kvar till fredagsmyset!

 Från wiki.

 Fredagsmys
För andra betydelser, se Fredagsmys (olika betydelser).
Fredagsmys är aktiviteter där familj eller vänner samlas på fredagkvällen efter en slutförd arbetsvecka och firar helgen med lugn samvaro, hämtmat eller plockmat, tilltugg, godis, TV-tittande, och ibland alkoholdrycker för de vuxna. Kollegor kan även uppleva fredagsmys genom att äta en gemensam lunch på någon trevlig restaurang. Enligt etnologen Charlotte Hagström vid Lunds universitet är fredagsmyset en modern rit.[1] Fredagsmyset kan också lindra stress.[2]
Begreppet fredagsmys är viktigt i marknadsföring av mat och godis.[3] Det används bland annat i en reklamkampanj från en norskägt snackstillverkare. Fredagsmyset har också utsatts för satir av Henrik Schyffert i föreställningen The 90's - ett försvarstal där han påtalar sina föräldrars alkoholkonsumtion.

Är det inte underbart att just fredagsmys beskrivs som en modern rit ? Jag undrar i hur många svenska hem det serveras tacos på fredagskvällen? Här serveras det ganska ofta tacos på fredagar (mer regel än undantag faktiskt). Jag har en tendens att hetsäta tacos som att det vore min första och sista måltid, jag fyller brödet så jag knappt kan rulla ihop det, sen när jag behärskat mig själv till att inte hetsäta mer, alltså fylla ett bröd med grönsaker, färs (qourn el kyckling), salsasås, guacamole, och cremé fraiche. Då börjar jag småäta, ett (läs 10) nachochips med salsa eller guacamole, eller hest både och, några gurkbitar, lite mer färs och så fortsätter jag tills jag mår illa och måste knäppa upp byxknappen och hur mysigt är det kan man fråga sig?

Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar